Co všechno byste měli vědět o proteinech?

Proteiny představují základní stavební kámen všeho, co se nachází ve vašem těle. Nenajdete v nich žádnou laktózu, naopak jsou plné bílkovin, které tělo nutně potřebuje.

Proteiny se v těle neukládají, díky čemuž nezatěžují organismus a dobře se vstřebávají – proto byste je svému tělu měli dopřávat pravidelně. Hodí se pro ty, jež chtějí nabrat svalovou hmotu, zároveň slouží jako podpora energie. Proteiny vám dodají delší pocit sytosti.

I když se na první pohled zdá, že jsou pro tělo jedině přínosem, jsou věci, které byste si o nich měli uvědomit. Možná o nich nevíte všechno.

Nejsou důležité jen pro svaly

Když se řekne protein, většina lidí si automaticky představí růst svalů. Je pravda, že na ně muži sází především tehdy, kdy chtějí nabrat svalovinu a konečně vypadat dobře.

Přesto byste ale měli vědět, že kromě svalů mají pozitivní vliv i na další věci – zmíníme například krev, kosti nebo chrupavky. Neházejte tedy proteiny do jednoho pytle a nepřipravujte je o zásluhy, které jim právem náleží.

Všeho moc škodí

Věděli jste, že proteiny se můžete i otrávit? Pokud je to pro vás novinka, pak určitě čtěte dál. Rádi bychom vás upozornili na přehnaný příjem proteinů, který rozhodně není pro vaše tělo přínosem – ba spíše naopak.

Uvědomte si, že naše tělo nepřijme z potravy více jak 20-30 g proteinů na jednu dávku, takže všechno navíc už je zbytečné. Určitě není rozumné cpát se proteiny horem spodem v přesvědčení, že vám díky tomu svaly narostou rychleji – takhle to bohužel nefunguje a vy byste si mohli spíše uškodit.

Není protein jako protein

Není protein jako protein. Pakliže svému tělu chcete prospět, dobře si vybírejte jejich kvalitu. Zatímco někdo dá přednost získávání proteinů prostřednictvím nejrůznějších doplňků stravy, kterých je na současném trhu nepřeberný výběr, jiný se rozhodne pro přírodní zdroje.

Zde je potřeba dát si pozor na to, po jakém přírodním zdroji sáhnete – ideální je kuřecí maso, vsadit můžete i na hovězí nebo ryby. Tak či onak sledujte, o jaké maso se jedná a zajímejte se o jeho původ – maso získané z velkochovu, které je tzv. vyhnané chemií, vám toho nedá tolik, jako maso od soukromého farmáře.

Pozor na další složky

Když už si chcete dopřát protein, sledujte, jaké další složky se skrývají ve vámi vybraném zdroji. Není zdroj jako zdroj. Když si dáte rybu, získáte kromě proteinu u zdraví prospěšné omega-3 mastné kyseliny.

Co ale třeba taková proteinová tyčinka? Ty jsou velmi oblíbené, ale kromě proteinů, o které vám jde nejvíce, v sobě obsahují i poměrně vysoké množství sladidel. A to nemluvíme o dalších látkách, o kterých byste se dočetli na zadní straně obalu, kterému ale ne každý věnuje pozornost…

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru