Lidé odjakživa toužili po tom, aby uměli létat. Už jen pohled na plachtící ptáky v nich vyvolával tak trochu závistivé pocity. Bylo asi mnoho těch, kteří na svou touhu vznést se do oblak doplatili vlastním životem. Bez jejich obětí bychom ale asi nebyli tam, kde jsme teď. Byla to prostě metoda zkoušek a omylů.
- Zřejmě neslavnější jména z oblasti „létajících strojů“ patří bratrům Wrightům z Ohia a francouzskému vynálezci Louisi Blériotovi.
Louis Blériot přeletěl jako první kanál La Manche. Stalo se tak roku 1909 a proslavil se doslova na věčné časy.
-
Jak se k stavění letadel dostal?
- Byla to tak trochu náhoda.
Roku 1900 zavítal na slavnou světovou výstavu do Paříže. Byl totiž bohatým podnikatelem a na tak významné akci nemohl chybět. Spatřil zde stroj, který připomínal velkého netopýra. Blériot se rozhodl, že sestrojí svůj vlastní létající stroj. Díky svému podnikání měl oproti ostatním nadšencům jednu velkou výhodu. Tou byl dostatek financí.
Blériot čekal na úspěch několik let
Zanedlouho po výstavě sestrojil své první letadlo. Připomínalo obrovského ptáka, ale mělo jeden zásadní nedostatek – nelétalo. Ani další pokusy nebyly úspěšné. Trvalo sedm let, kdy se po několika karambolech konečně vznesl do vzduchu.
- V přibližně dvoumetrové výšce uletěl celých třicet metrů.
- Tento úspěch posílil jeho nadšení, a tak Blériot vylepšoval a vylepšoval.
Výsledkem bylo prodlužování zdolané vzdálenosti a také se mohl vydat výš.Roku 1909 přijal výzvu britských novin Daily Mail, které slíbily odměnu 1000 liber tomu, kdo jako první přeletí lamanšský průliv mezi francií a Anglií. A jak z historie víme, pokus skončil velkým úspěchem.
- Do konce toho samého roku vyrobil a prodal 100 letadel.
- A do začátku první světové války stoupl jejich počet na 900.
Louis Blériot, který posunul letectví velký krok kupředu, zemřel roku 1936 na infarkt myokardu.