Ten motor způsobí poprask! Možná pronesl něco trochu jiného, ale nic to nemění na faktu, že radost v hlase Václava Laurina musela být v roce 1899 nepřeslechnutelná. První motocykl Slavia Typ A s vlastním jednoválcem o výkonu 1,25 koní úspěšně prošel zkouškami a z malé dílny v Mladé Boleslavi se tehdy začala psát historie – která trvá dodnes.
První motory přinesly firmě rychlý mezinárodní úspěch. V roce 1904 představili Laurin s Klementem světovou novinku – první motocyklový řadový čtyřválec L&K typ CCCC. Tři roky nato překvapili střední Evropu prvním osmiválcovým motorem v modelu FF. Svůj technický um potvrdili v roce 1910 i konstrukcí leteckého motoru L&K Typ EL. Každý nový motor posunul značku blíž k evropské špičce.
Cesta k velkosériové výrobě
Rok 1929 přinesl další převrat. Továrna – toho času již pod značkou Škoda – spustila velkosériovou pásovou výrobu. Z výrobních linek sjížděly litrové čtyřválce, řadové šestiválce, osmiválce i vznětové motory. V roce 1964 přišel další zlom. Škoda začala jako první vyrábět bloky motorů tlakovým litím hliníku. Tento český patent se stal základem moderní výroby motorů. Nová technologie přitáhla pozornost světových výrobců.
Úspěch v koncernu Volkswagen
Vstup do koncernu Volkswagen v roce 1991 otevřel českým motorářům nové možnosti. Po šesti letech už Škoda dodávala motory i ostatním značkám koncernu. Nyní má na starosti vývoj zážehových motorů do objemu 1,6 litru pro sedm značek. Jen motorů řady EA 211 vyrobila od roku 2012 už pět milionů. Kvalita českých motorů si získala důvěru celého koncernu – jakožto i motoristů nejen v České republice. Mimo jiné to potvrzuje rostoucí zájem o starší i nové a předváděcí vozy Škoda.
Budoucnost? Značka šlape do inovací
V moderním motorovém centru Škody testují agregáty s výkonem až 400 kW. Kromě spalovacích motorů tu vznikají i hybridní pohony. Inženýři pracují na zvýšení účinnosti a snížení emisí. A to rozhodně není vše.
Za 125 let vyrobila Škoda více než 15 milionů motorů. Nedávno oslavila milion vyrobených bateriových systémů pro elektromobily. Duch inovací žije v Mladé Boleslavi i v éře elektrické mobility. Škoda tak stále dokazuje, že patří mezi světovou elitu ve vývoji a výrobě pohonných jednotek.